Friday 27 April 2012

HUKUM GABUNG NAMA DENGAN YG BUKAN MUHRIM - COUPLE

ASSALAMMUALAIKUM WBT..

     Sekali lg aku update blog utk jam yg ke 16 dlm aturan 1-24jam.. walhal ak br je post entry td.. Kali ni ak nk ckp psl hukum gabung nama dgn org yg bkn muhrim or dlm istilah lainnya adalah couple.. 


      Aku slalu tgk kt chatroom ni byk yg gabung nama ngan pakwe masing2 contohnya  afiela,adamira,fadam, ( sbg contoh sahaja.. jgn mrh kpd yg berkenaan) n mcm2 lg la nama yg digabungkan dgn couple kte.. ak tau ak x layak nk tego org sbb ak prnh bwt gak mcm tu sblm ni mse aku kple ngan ex ak dlu mcm nama nazzfiqq, rizika  n mcm2 lg (aku bwt pengakuan sndiri).. tp aku teringt yg ustaz or ustazah (kompius sapa yg ckp) mse ak skola menengah dlu ada ckp yg gabung nama mcm tu sbnrnye bleh jatuh hukum zina sbb gabung nama ngan kple kte n ia seakan akan menunjukkan yg kita dh berzina dengan org tu.. korang pun tau kan yg zina tu haram..


     Aku tau bnda tu dh lama.. since aku skola menengah lg (dh nama pun ak skola agama dlu.. kalau tak tau tu mknenye bkn blaja kt skola agama laa).. tp nmpk mcm unfair kn sbb aku tau bnda tu dh lama tapi aku x nk amalkan.. entri kali ni bkn sahaja utk bagi teguran kpd org lain bahkan utk diri aku sndiri.. kita sama2 muhasabah diri.. 


           Kat bawah ni aku ade bagi jwpn psl hukum gabung nama especially for couple.. aku search bnda ni kt internet.. baca dan fahamkan sama2 yer..

ade student tanye sy apa hukum menggabungkan nama sesama couple ? cth: yg lelaki jamal dan yg perempuan milah so jadilah jamila. Kemudian budk2 skrg punye la loving sampi buat key chain , lukis kat tangan nama tu etc . Jadi ade hukum tak @ didiamkan oleh syarak ?


Tidak ada larangan untuk ‘mereka cipta’ nama atau kombinasi nama, seperti mencipta nama syarikat. Cuma apa tujuannya? Implikasi yang bahaya adalah percampuran wanita dan lelaki yang bukan mahram, bukan penciptaan nama tersebut. Inilah yang disukai syaitan, maka macam-macam jenis pembaziran dan kemaksiatan yang akan dicadangkannya. Begitu juga jangan sampai melukis nama ditangan yang akan berupa tatoo pula, dsb. Banyak implikasi negatif yang akan timbul akibat dari percampuran bebas yang diistilahkan sebagai ‘loving’.

Apabila seorang lelaki sudah ada perasaan terhadap seorang wanita, tidak ada jalan penyelesaian lain (eg: nak buat gelang dsb) melainkan perkahwinan. Sabda Nabi 

لم نرَ للمتحابَّيْن مثل النكاح 

“Tidak ada apa yang kami lihat pada kedua-dua yang menyintai satu sama lain melainkan PERNIKAHAN” 
[Hadith Riwayat Ibn Maajah; al-Busairi mengkelaskan sebagai sahih].

Nasihatkan mereka agar jangan membazir2, dan tumpukan perhatian kepada pelajaran, dan kalau berhajat, terus nikah.


credit to http://soaljawab.wordpress.com/2007/08/11/gabung-nama-dgn-couple/



   Aku harap kte sme2 terima benda ni dgn positif.. sedangkan sumer org tahu couple tu haram dalam islam.. korang nk  sgtcouple tu tak kesah la tp at least jgn la bwt gabung2 nama mcm tu.. 


    Sekian saja entry aku kali ni.. aku harap kte sama2 dpt muhasabah diri dan berubah ke arah kebaikan.. yg baik itu dtg dr Allah dan yg buruk itu dtg dari Allah juga tapi melalui kelemahan diri aku sndiri..




                                   WASSALAM
    

1 comment:

  1. adik baru tau gabung nama haram..thanks kak eika sbb share benda ni ye.. :D adik pun ada gax gabung2 ni dulu..hurm... >.< terima kasih atas info y berguna ni.. :D

    ReplyDelete