Saturday 7 July 2012

Tuduhan Tanpa Bukti

Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh ya ahli blog sekalian..

Mcm serius jek tajuk entry aku hr ni.. huhu.. Agak serius jugak la bg aku. Yelah sblm ni entry dok yg x serius jek apa kata kali ni aku kasi tajuk yg serius sebagai pedoman dan pengajaran kepada diri sndiri juga untuk semua org..

Well, dlm hdup ni mcm2 bleh berlaku. Kdg2 kita x tahu apa sbb kwn kita x berckp dgn kita lngsung. Then suddenly kwn kita mcj kt kita n tuduh mcm2 psl kita tnpa bukti yg kukuh. Klo sbg org yg ada hati dan perasaan mestilah kita bleh mrh kn ble org tuduh mcm tu? Kalau kita ada bwt 1 kesalahan n kwn tu dh nyatakan kesalahan kita tu x mengapa lg tapi bila dh relatedkan kesalahan yg kita dh bwt tu dgn satu tuduhan lain tanpa bukti  or bukti tu ada tapi sgt2 x kukuh.

Aku bkn lah nk ckp yg aku ni pandai agama, pndai undang2 ke apa sumer (walaupun ak br lps jwb exam subjek law jumaat lps n if situasi itu happen kt aku) tapi if bnda tu happen kt aku dan mmg bnda tu sgt2 x betul maka aku akan bidas blk selagi mana aku punya bukti yg kukuh untuk menafikan sumer tu..

Kt bawah ni aku provide beberapa petikan drpd blog2 lain yg berkaitan dengan tajuk entry tersebut sama ada dari sudut agama mahupun undang2..

Tuduh Tanpa Bukti Orang Buat Fitnah Juga Fitnah

 

Menuduh orang lain membuat fitnah tanpa ada bukti yang kukuh juga merupakan suatu fitnah. Tak payah la mereka ni nak tunjuk pandai dengan menuduh orang sewenang-wenangnya sedangkan mereka terlupa untuk menuding jari ke arah diri sendiri.
Berkata sahabat Ibnu Mas'ud Radhiallahu 'Anhu: "Tiadalah engkau berbicara dengan suatu kaum yang belum sampai akalnya melainkan pasti (pembicaraanmu) menjadi fitnah bagi sebagian mereka." (Riwayat Muslim)
Jika kita tak pasti tentang sesuatu tuduhan seseorang itu fitnah ataupun bukan, lebih baik kita diam ataupun memberi nasihat tanpa menyentuh isu fitnah kepada orang ramai untuk mengelakkan berlaku persepsi yang salah daripada mereka.
 
    sumber : http://perspektifmuda.blogspot.com

    Sumber lain :http://drmaza.com/home/?p=256 ( maaf x dpt provide artikel tu kt sini krn ia terlalu panjang.. better lihat sndiri artikel tersebut d website tu)

LARANGAN TUDUHAN TANPA BUKTI

Dari Ibnu ‘Abbas radhiallahu 'anhuma, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : “Sekiranya setiap tuntutan orang dikabulkan begitu saja, nescaya orang-orang akan menuntut darah orang lain atau hartanya. Akan tetapi, haruslah ada bukti atau saksi bagi yang menuntut dan bersumpah bagi yang mengingkari (dakwaan)”.
(HR. Baihaqi)

sumber : budakkelas17.blogspot.com

Maka dari situ dh bleh tunjuk yg menuduh org lain tanpa bukti juga merupakan sebahagian drpd fitnah. Drpd sesuatu kesalahan yang nyata kita dh buat tapi bila org lain dh membuat tuduhan lain terhadap kita dengan tuduhan yg sgt2 x bnr juga tanpa bukti maka secara tak langsung org tu  juga tlh jatuh hukum fitnah. Drpd niat baik nk betulkan kesalahan org lain x psl2 dia sndiri dh buat dosa kt org tu krn tuduh mcm2.

Alang2 dh citer psl fitnah kan.. Aku related gk la sket2 apa itu fitnah based on notes subjek Malaysian Legal System yg aku blaja semester ni (actually aku kne repeat paper tu sbnrnye.. sem ni ak ptt blaja subjek bisness law). but notes tu dlm english.. demi korang, aku translate blk dlm malay..

fitnah
Takrif yang berikut: Sims VS Stretch

Fitnah adalah penerbitan kenyataan yang mendedahkan manusia kepada kebencian, cemuhan atau penghinaan atau menyebabkan dia akan dijauhi atau dielakkan oleh ahli kanan pemikiran masyarakat amnya. (mencederakan reputasi plaintif oleh kecenderungannya untuk menurunkan anggaran kanan pemikiran ahli-ahli masyarakat)

Terdapat dua bentuk fitnah yang libel dan Fitnah.

Libel itu sahaja dalam bentuk kekal. Per se itu diambil tindakan yang tanpa bukti kerosakan (penerbitan semata-mata - tidak perlu menunjukkan kerugian wang). Ia boleh menjadi satu jenayah.

Fitnah adalah dalam bentuk bukan kekal. bukti kerosakan khas yang kerosakan yang mampu menjadi nyata dari segi wang. ia tidak boleh menjadi satu jenayah.

Bukti fitnah - unsur-unsur:
1. kenyataan itu adalah fitnah
 2. kenyataan itu dirujuk kepada plaintif
3. kenyataan itu telah diterbitkan

Kenyataan itu adalah fitnah

ujian: bukan sifat niat defendan tetapi makna yang harus dikaitkan oleh orang-orang yang munasabah (niat yang tidak bersalah adalah tidak pertahanan)

Kenyataan itu merujuk kepada plaintif

ujian: seseorang yang kepadanya pernyataan itu telah diterbitkan munasabah berfikir ia merujuk kepada plaintif. rujukan tidak perlu diungkapkan tetapi boleh pendam. ia tidak perlu untuk menunjukkan bahawa defendan yang diniatkan untuk merujuk kepada plaintif.

kenyataan itu telah diterbitkan

Yang akan diterbitkan, satu kenyataan mesti dibuat sekurang-kurangnya satu orang lain bahawa orang yang memfitnah.
 
 ok lah.. sampai disini sahaja entry aku untuk kali ni.. lain kali jmpe lg dlm entry akan dtg.. 

sekian Assalammualaikum..






 
 

No comments:

Post a Comment